Fins Lapland

Ivalo3

Een trip naar Lapland stond al een tijdje hoog op onze bucketlist! Touroperators die op maat gemaakte reizen naar Lapland aanbieden, zijn er in overvloed, maar we wilden graag iets kleinschalig en authentieker dan een georganiseerde reis met landgenoten. Een deel van de charme van het reizen, vinden we ook het in contact komen met de plaatselijke gidsen en andere reizigers van over de wereld…dus we hoefden niet lang na te denken en we zijn alles beginnen uitpluizen om zelf ons ‘reisje’ naar Fins Lapland ineen te puzzelen…tot het buikgevoel helemaal goed zat :)!

De reis gaat van Brussel naar Helsinki, waar we een nachtje blijven in een hotel op de luchthaven om ‘s ochtends door te vliegen naar Ivalo.

We verblijven 6 nachten in Guesthouse Husky, een bed and breakfast in Ivalo (midden in de bossen op een 5tal kilometer van de dichtste buren ;)). Het zal meteen ook de eerste keer zijn dat we binnen de poolcirkel zullen verblijven, want Ivalo zal het meest noordelijke punt zijn dat we tot nu toe al hebben bezocht.

De gastvrouw Outi was heel behulpzaam en vriendelijk…na tal van mails, kregen we steeds een berg informatie over de omgeving en over de ‘diensten’ die ze in hun guesthouse aanbieden.

Guesthouse Husky (de naam zegt het al) is naast een guesthouse ook een huskyboederij met ongeveer 140 Alaskische husky’s. Alaskische husky’s lijken sterker op ‘gewone’ honden, dan de Siberische husky’s. Maar ze zijn gekend voor hun goede uithouding en ze lopen ook graag én lang. We zijn dus op dé ideale plaats voor een huskytocht ;)! Ze bieden dagtochten aan, maar we hebben gekozen voor een lange 2 daagse huskytocht waarbij je onderweg overnacht in een wildernishut met sauna.

Verder gaan we ook een sneeuwscooter safari doen, wandelen met de sneeuwschoenen, bezoekjes brengen aan de sauna in de B&B én hopelijk kunnen we ook genieten van het noorderlicht :)!

Laat de winter maar komen ;)!

Elisa & Tim

Dag 1 & 2: Brussel – Helsinki- Ivalo

Dag 3: Ivalo (snowmobile)

Dag 4: Ivalo (hike in the snow)

Dag 5 & 6: Ivalo (2 day Husky safari)

Dag 7: Ivalo (Nordic walking)

Dag 8: Ivalo – Helsinki – Brussel

Dag 8: Ivalo – Helsinki – Brussel

Deze ochtend stond de wekker reeds om 6u. Om 6u30 kwam de taxi ons halen. De mevrouw van de taxi vertelde dat het al de hele ochtend een zottekot was… Ze kreeg werkelijk om de 3min telefoon van mensen met de vraag om hen naar de luchthaven te voeren (wat wil je als er meer dan 100 man op hetzelfde moment op de luchthaven moet zijn). Daarnaast was ze 1 van enige taxi’s die al aan het rijden was. Gelukkig hadden wij onze taxi de avond ervoor al laten reserveren door Outi, de gastvrouw van de B&B. Onze vlucht naar Helsinki vertrok met 30 min vertraging omdat het vliegtuig nog ‘de-iced’ moest worden. Rond 10u landden we in Helsinki. Aangezien onze vlucht naar Brussel pas om 15u30 vertrok, namen we de trein naar Helsinki centrum om daar nog wat tijd door te brengen :).

Met de trein is het ongeveer 30 min naar het centrum. Handig ook dat de trein net als in Zaventem onder de luchthaven zelf vertrekt (een volledig nieuw station dat best gezien mag worden). Een enkel ticket kost zo’n 5,50 euro.

In Helsinki lag de temperatuur net boven het vriespunt en was het licht aan het sneeuwen. Eerst stapten we richting het presidentieel plein om erna in de markthal met allemaal eet- en drinkkraampjes rond te lopen en er een koffietje te drinken. Van hieruit hadden we zicht op de bevroren haven… Vervolgens stapten we richting het ‘design district’ waar we wat rondwandelden en wat aan window-shopping deden bij de leuke design winkels.

Rond 12u30 passeerden we een leuk plekje om te iets klein te eten. We deelde een zalmquiche (wat zouden we hier anders eten ;)) met erna nog een stukje cheesecake. Dat smaakte bij de cappucino!

Rond 14u namen we de trein terug naar de luchthaven waar we om 14u55 zouden boarden. We hoorden mensen zeggen dat de vlucht overboekt was. Wij direct naar de balie om te melden dat wij onze plaatsen ‘vrijwillig’ wilden opgeven (wat langer vakantie kan nooit kwaad ;)). Ze zochten nog net 2 personen.

We kregen te horen dat we op een volgende Finnair vlucht zouden gezet worden die 1u10 later vertrok en daarbovenop kregen we elk nog 200 euro compensatie J… Wat het nog beter maakte was dat onze oorspronkelijke vlucht 1u05 vertraging had waardoor we eigenlijk maar 5 min later vertrokken. Ons geluk kon niet op J… Tot we in Zaventem waren en vaststelden dat onze bagage het blijkbaar niet gehaald heeft… Hopelijk vliegt ze ons morgen achterna.

Na een vlucht van 2u20 eindigde ons fantastische Lapland avontuur. Ooit zien ze ons hier terug maar eerst nog enkele andere mooie plekken op aarde ontdekken…

Elisa en Tim

IMG_8695IMG_8690IMG_8697IMG_5171IMG_5172

Dag 7: Ivalo

We ontbijten iets na 9uur en blijven ook een beetje langer zitten en genieten van de sneeuw die naar beneden dwarrelt buiten…

Vandaag huren we voor een dagje langlaufski’s… In de voormiddag nemen we de ene kant van de weg om een beetje te ‘oefenen’. Amaaai, da’s niet van de poes hoor, zo lastig glijden in de diepe sneeuw zonder sporen…pfff!

Na een tijdje keren we terug naar het guesthouse en eten we een boterhammetje als lunch. We hadden de idee om deze namiddag naar het dorp te langlaufen en begonnen er ook aan…maar na een 2tal kilometer en enkele fotostops onderweg, keerden we terug ;)…echt te lastig! We gingen bovendien ook helemaal niet terug zijn voor het donker werd.

We ruilden onze ski’s in en maakten nog een wandeling door het bos terwijl het begon te schemeren…de mist en de eentonige kleuren gaven terug iets mysterieus… We vallen in herhaling, maar het landschap is ongelofelijk mooi. We konden gerust een uurtje in de sneeuw zitten kijken, haha! (maar dan wel met een warm drankje bij ons)!

Naar gewoonte gingen we na het avondeten nog naar de sauna en erna was het nog een tijdje ontspannen in de gemeenschappelijke ruimte met een warme chocomelk van de buren :)!

IMG_8655IMG_8650IMG_5168IMG_5153IMG_5143IMG_5141IMG_5139IMG_8643IMG_5161IMG_5154IMG_8662IMG_8668

Dag 5 & 6: 2 daagse huskytocht

FB_20160207_16_42_24_Saved_Picture

Om 9u45 moesten we klaar staan beneden voor onze 2 daagse huskysafari. We kregen eerst nog een thermopak voor over onze skibroek en jas, en ik kreeg ook nog betere waterbestendige schoenen (achteraf bekeken waren die echt welkom). Als 2 michelinmannekes gingen we naar de kennels waar al 3 huskysledes stonden te wachten :)! We maakten kennis met Juha (onze gids) en kregen eerst nog een beetje uitleg over hoe we moeten sturen en vooral remmen ;). Juha is een echt ‘houthakkerstype’, zo’n beetje een ‘wildernisman’ met een serieus buikske en verwilderd haar ;). Veel van zeg is hij niet, voornamelijk doordat hij heel gebrekkig Engels spreekt. ’t Was pas na een tijdje dat we door hadden dat Juha de eigenaar is van het guesthouse…

We hadden elk onze eigen slee die wordt voortgetrokken door 6 husky’s. Jijzelf staat recht achteraan op de slee met de benen open en in het midden heb je een rem. Wanneer je de rem loslaat, beginnen die husky’s te rennen als gekken, eigenlijk best wel eng de eerste 5 minuten. Het pad startte door het bos en de husky’s zouden je er los doorheen trekken (zonder rekening te houden dat er een slee achter hen hangt ;)). Dus bijsturen met je eigen gewicht en af en toe remmen was wel nodig :). En als je remde, keken sommige husky’s soms achterom met een blik van: allé, moet dat nu?! 😉

Na een 30tal kilometer stopten we voor de lunch. Eerst gaven we de honden een snack (stuk mega worst) en daarna maakte Juha een kampvuur om lekkere zalmsoep te maken. Water in de pot boven het vuur, bouillonblokje erbij, soepgroentjes erin, beetje room en dan de verse stukken zalm erbij en je hebt een heerlijk soepje midden in het bos :). ’t Was zalig zitten rond het vuur en de warmte deed deugd. Al was het niet koud, rond het vriespunt. Ideaal voor ons, maar warm voor de honden want die zweten nogal door het rennen. Ze likken regelmatig eens aan de sneeuw en als we even stoppen, wentelen ze zich diep in de sneeuw om af te koelen.

We dronken nog een theetje en erna zetten we onze tocht verder. Van zodra de husky’s Juha aanstalten zien maken om te vertrekken, gaan ze als gekken tekeer: mega geblaf met ontblote tanden en trekken aan de touwen, niet normaal. Om schrik van te krijgen ;). Maar zodra ze beginnen lopen, keert de rust en stilte terug en hoor je niets meer, enkel je eigen slee op het ijs en de hijgende husky’s…

We gleden afwisselend verder langs bossen en uitgestrekte bevroren meren terwijl het af en toe licht sneeuwde….zalig, de stilte en het gevoel van vrijheid in de witte ‘wildernis’. Het deed ons soms denken aan filmscènes uit de nieuwste film van Quentin Tarantino, ‘The Hateful Eight’.

Na nog een 20tal kilometer kwamen we rond 16u15 aan bij de blokhutten. Eerst moesten we onze husky’s nog losmaken en elk in hun hokje steken. De cabins worden verlicht door wind- en zonne-energie. Stromend water is er niet. We gingen om water in de waterput op het meer (een uitgehouwen gat in het ijs met een deksel erop). Na een aantal keren op en af lopen met onze emmertjes, begon de ton redelijk gevuld te raken. Het water wordt verzameld in de saunaruimte. Daar staat ook een ketel water die verwarmd wordt via een kachel.

We zitten eigenlijk op een eiland in het Inarimeer. In de winter enkel te bereiken via slee of scooter en in de zomer enkel per bootje.

We dronken nog een theetje met een namaak oreokoekje 🙂 om op te warmen en dan gingen we de honden eten geven: beikes, vuil boeltje eigenlijk… een mix van droge voeding en iets dat op spaghettisaus lijkt, maar stinkt en plakt…

Als alles gedaan was, zei Juha dat hij eerst in de sauna ging en nadien het eten ging maken…nadien was het aan onze beurt. Na een uurtje zweten en te hebben gedoucht via emmers en potjes water uit de ton, roken we al dat het eten klaar was, mmm :)! 2 keer raden wat de pot schafte ;), ’t zelfde als gisteren, rendier, haha! Maar eerlijk gezegd veel lekkerder, ’t was beter gekruid en het was zalig zitten met de warmte van het haardvuur…juist spijtig dat we niet veel konden praten met Juha, want die verstond ons vaak niet goed :). Na het eten, maakte Juha nog wat zalm voor morgenvroeg bij het ontbijt: een verse volledige zalmmoot (11euro/kg hier!) kruiden met peper, een soeplepel suiker en insmeren met grof zeezout. Een nachtje laten rusten in de koelte en dan het zeezout eraf halen en kruiden met dille en rode pepertjes: mmm!!

Na het eten, volgt de afwas natuurlijk ;). Dat deden we ook in de saunaruimte met water uit de ton. ’t Was ondertussen al rond half 10 en na een halfuurtje hielden we het voor bekeken en doken we in onze slaapzakken, wij in het ene kamertje, Juha in het andere ;).

Ik hoorde Juha al redelijk vroeg opstaan (rond 6u30) maar wij kwamen pas uit onze slaapzak rond 7u45 want om 8u gingen we ontbijten. Vroeger hoeft niet, ’t wordt pas echt klaar rond 9uur.

Het had ’s nachts gesneeuwd, dus toen we opstonden, zag alles eruit als een echt sprookjeslandschap! De sneeuw op de bomen is zo zo mooi, dat verveelt echt niet…;).

Nadat we de husky’s hun harnas terug hadden aangedaan en hadden vastgemaakt aan de slee én aan elkaar, vertrokken we terug rond 10u richting Ivalo.

Het begon terug lichtjes te sneeuwen en we genoten uren volop van de weidse vlakten, de stilte, de prachtige landschappen….super!

We lunchten terug op een plekje waar Juha een kampvuur maakte. Deze keer: rendiersoep (met de overschot van gisteren ;). ’t Smaakte alweer…

Na de lunch, reden we nog een goed uurtje verder tot we terug bij de huskyboerderij kwamen rond 15u30…de husky’s terug uit hun harnas halen en ze terug naar hun gepersonaliseerd huisje brengen…hoe Juha het doet om alle 140 husky’s te onderscheiden en met naam te benoemen, we weten het niet ;)…

’t Was zonder meer een zalige unieke ervaring! Duur, dat wel, maar daar denken we niet aan ;), ’t was dé max!!

Na het avondeten hadden we nog een hele gezellige babbel met één van de Zuid-Afrikaanse madammen. Daarna deden we nog een sauna-tje en we checkten ook regelmatig de lucht/wolkenbeelden in de hoop het noorderlicht (nog) eens te zien. Er kwamen even opklaringen aan, dus iedereen snelde naar buiten :)…we wachtten en babbelden er nog een uurtje met de andere gasten terwijl het noorderlicht af en toe kwam piepen…

IMG_5064IMG_8458IMG_8469IMG_5102IMG_8494IMG_8487IMG_8569IMG_5095IMG_8465IMG_8502IMG_5004IMG_4976IMG_4956IMG_4952IMG_4990IMG_4960IMG_4981IMG_5085IMG_5099IMG_5116IMG_8549IMG_8553IMG_8554IMG_8580IMG_8571-2IMG_8579IMG_5043IMG_5060IMG_8591IMG_8627IMG_8629

Dag 4

Vandaag hadden we een ‘vrije’ dag. We sliepen al iets langer en na het ontbijt besloten we om een wandeling te maken via het bos tot in Ivalo dorp. We stapten ongeveer 2uur door de sneeuw tot in het centrum.

Daar liepen we wat rond en aten we, op aanraden van Youni, iets in hotel Kultahippu: een rendiersoepje en fijne stukjes rendiersteak met puree en veenbessen.

Na een theetje en een stop in de supermarkt, vertrokken we terug via een andere weg. We kwamen ook nog huskysledes tegen :)!

Rond 17u en in de schemering, zagen we ons guesthouse terug :)!

Nog een saunabeurt en een picknick en de dag zit er alweer op!

Morgen vertrekken we op 2-daagse huskysafari. Slapen doen we in een cabin aan het meer…

IMG_4869IMG_4864IMG_4878IMG_8414IMG_4888IMG_8427IMG_4896IMG_8444

Dag 3

Deze ochtend kwam Youni ons halen om 10u voor de sneeuwscootersafari. De wekker stond om 8u15, eerst gaan ontbijten en erna doken we terug in onze warme kleren. De thermometer gaf -7°C aan. Aangezien Youni enkel ‘private’ safaris doet (en ook maar 2 scooters heeft ;)), waren we dus enkel met ons 2. Hij nam ons mee naar zijn woning wat verderop in Ivalo waar we een thermopak en een helm kregen. Youni en zijn vrouw zijn sinds kort op pensioen waardoor hij nu meer tijd heeft om mensen mee te nemen op o.a sneewscooter safari, ijsvissen of Aurora-jacht. Na een korte uitleg (moeilijk is het allemaal niet) vertrokken we vanuit hun tuin richting Saariselka, een ski-dorp zo’n 40km verderop.

Youni is in zijn vrije tijd ook fotograaf dus heel handig dat hij zelf ook foto’s neemt tijdens de tocht. Dan hebben we er ook eens enkele van ons 2 (zonder dat we hiervoor ons statief moeten gebruiken :)).

Na een hobbelig begin, was het echt genieten op de scooter. We reden door de met sneeuw bedekte bossen en zagen veel rendieren op enkele meters van ons. In de winter worden ze af en toe bijgevoederd door hun eigenaars. Hierdoor denken ze bij het horen van een snowmobile direct aan eten, des te beter voor ons :)!

Een half uurtje voor de middagpauze waanden we ons even in een ijswoestijn: bovenop een heuvel, boven de boomgrens, was alles maar dan ook alles wit: grond en lucht, alles was wit. Even later kwamen we aan op de top van de skiheuvel in Saariselka. Hier hadden we een echt Noordpool-gevoel (de foto’s zijn veelzeggend) ;)!

Binnen aten we op ons gemakje een maaltijdsoep met stukken zalm. En Youni’s vrouw kwam ons ook even vergezellen met een kopje koffie :)!

De terugweg ging via een andere weg…maar alles lijkt heel sterk op elkaar, het is moeilijk om je te oriënteren in zo’n omgeving!

Rond half 4 waren we terug in Ivalo dorp en Youni bracht ons netjes terug naar Guesthouse husky waar we ons konden opwarmen.

We hoorden dat Outi (de gastvrouw) kwam melden aan de kamer naast ons dat hun excursie voor het noorderlicht van de volgende dag verplaatst was naar deze avond omdat het de komende 2 nachten volledig bewolkt zal zijn. Deze avond waren er wel wat opklaringen voorspeld tegen de Noorse grens. En we hoorden dat er nog 2 plekjes vrij waren… We hadden het weerbericht ook al even gecheckt en het zag er niet naar uit dat er veel opklaringen zouden zijn ’s nachts de komende dagen. Dus we besloten toch maar mee te gaan :)!

Na het avondeten vertrokken we om 19u15 samen met Youni, een Singaporees koppel en 2 vriendinnen uit Zuid-Afrika richting het Noorden. Het was een gezellige babbel in de auto, terwijl we steeds aan het kijken waren of we sterren zagen (wat wijst op een heldere hemel).

We zijn enkele keren gestopt en ja 🙂 we hebben het Noorderlicht gezien: jeeej! Er was niet zo’n hele sterke activiteit maar je zag wel duidelijk de groene gloed :)! En koud dat het was…brrrr! Toch hopen we nog altijd om het nog eens te zien, dus we checken wel vaak de hemel op sterren ;):) (op wacht staan, zou er wel wat over zijn, maar ’t kriebelt wel, haha :))

Uiteindelijk zijn we dus tot 20km tot de Noorse grens gereden, bijna 2 uur van Ivalo weg! Op de terugweg was het dus stillekes in de auto (op het gesnurk van één de Zuid-Afrikaanse vrouwen na ;))!

Om 1u30 waren we terug…

IMG_4775IMG_4771Moottorikelkkailu-1040IMG_8337IMG_4792IMG_4787IMG_4778IMG_4782IMG_8347IMG_4789Moottorikelkkailu-1010IMG_8339IMG_4813IMG_4817IMG_4798IMG_4762Auroras-1045Auroras-1050Auroras-1052IMG_4850Auroras-1054

Dag 1 & 2: Brussel – Helsinki – Ivalo

Vrijdagavond vertrokken we al richting Helsinki. Daar hadden we een hotel dichtbij de luchthaven geboekt voor 1 nachtje. De volgende ochtend vertrokken we pas om 10u15 richting Ivalo, dus we hadden rustig de tijd voor een lekker ontbijt. En het was in orde! Leuk om zo ontspannen ons korte winterreisje te beginnen.

Op weg naar Ivalo maakten we nog een tussenlanding in Kittilä. Door de dichte mist, heeft de piloot zijn eerste landing op 100m boven de grond moeten afbreken en hebben we nog een toertje gevlogen alvorens we aan grond kwamen. Het zag er vanuit het vliegtuig al prachtig uit: wit, witter, witst!

Ivalo heeft een piepkleine luchthaven en onze koffers waren er meteen, dus we konden heel snel de taxi inspringen richting onze verblijfplek. Na een 25tal minuten rijden, kwamen we rond 14u aan in Guesthouse husky :)! Op de weg ernaartoe keken we onze ogen al uit: zo mooi hier! Het witte sneeuwlandschap is prachtig!

We checkten in en popelden al om meteen buiten eens op verkenning te gaan… maar natuurlijk duffelden we ons eerst dik in, want het kwik daalde vandaag naar – 17°C. Op de kamer lag er voor Tim zijn 30ste verjaardag een flesje freixenet en pralines klaar: die zijn voor vanavond!

Guesthouse husky ligt midden in de dennenbossen rond Ivalo. Dus van zodra je een voet buiten zet, zit je meteen ‘in the middle of nowhere’. Op de medegasten en mensen die naar hier komen voor huskytochten na, ben je vrijwel alleen.

We wandelden de weg een eindje af met af en toe een afslag links en rechts (al is dat niet zo makkelijk, want als je het pad verlaat, zak je tot aan je middel in de sneeuw 😉 – zalig! Het landschap met de besneeuwde dennen is echt feeëriek…en stil dat het hier is, je hoort enkel je eigen voetstappen kraken op de sneeuw.

De koude viel goed mee. Op serieuze koude vingers na, zeker wanneer er om de 50m een fotogeniek plekje loert :)!

Rond 16u begon het donker te worden, dus keerden we terug naar onze kamer. Om 18u wordt het avondeten geserveerd. Vandaag op het menu: groentesoep met roomkaas, gebakken zalm met puree en als dessertje een appelcrumble met een schelletje ijs. Lekker! ’t Ging wel vooruit, 50min later hadden we al gedaan met eten ;)!

Daarna was het tijd voor een saunabeurt met als afkoeling wat verse sneeuw: van 83°C naar -16°C op enkele seconden tijd ;)!

Morgen staat er een sneeuwscootertocht op de planning!